RSS
Header

Stefan van der Kamp doet buiten gewoon verslag.
Hij werkt als fotograaf, redacteur en regisseur.

Wat doet nabewerking voor een foto en waarom is het nodig?

Artikel |

Het is de tijd van het jaar dat bruidsparen op zoek zijn naar een fotograaf om hun bruiloft vast te leggen. Naast aanvragen komen er ook genoeg vragen binnen van bruidsparen. Zoals deze vraag die ik graag hier behandel om inzicht te geven in het post-productieproces van het fotograferen van een bruiloft.

“Ik vind het lastig in te schatten hoeveel jouw nabewerking doet. Zou je ons een paar foto’s met en zonder nabewerking kunnen sturen? Het gaat erom dat ik een idee krijg wat de invloed van jouw nabewerking op de foto’s is. Er zijn immers veel fotografen die geen nabewerking doen.” – Bruidspaar uit Delft

Een logische vraag. Waarom steek ik als fotograaf tijd in de nabewerking? Waarom is het nodig?

Nabewerking essentieel onderdeel van het productieproces

Nabewerking neemt een groot gedeelte van de tijd in die ik investeer om een beeldverslag van een bruiloft te maken. Grofweg ziet mijn workflow van het vastleggen van een bruiloft er zo uit:

Pre-productie (1/10 van de tijd)
– Voorgesprek
– Voorbereiding
Productie (4/10 van de tijd)
– Bruiloft
Post-productie (5/10 van de tijd)
– Eerste selectie
– Eerste nabewerking
– Eerste aanlevering in een Big Picture
– Volledige selectie
– Volledige nabewerking
– Aanleveren selectie bestanden
– Boek ontwerp
– Aanleveren bestanden en boek

Zoals je ziet neemt de post-productie waar de nabewerking onderdeel van is het grootste gedeelte van het complete productieproces in beslag. In mijn optiek is de postproductie een essentieel onderdeel van een mooi beeldverslag van de bruiloft. Elke foto die ik maak gaat nog door nabewerking heen. En wel om de volgende redenen.

Schermafbeelding 2014-12-01 om 11.18.04

Allereerst is elke foto die ik fotografeer opgeslagen in het zogeheten RAW formaat. Dit gebruik ik om bij de nabewerking meer mogelijkheden te behouden wat betreft correcties. Een foto op RAW formaat is een beetje te vergelijken met een negatief van vroeger. In die zin dat de foto eerst nog verder ontwikkeld dient te worden om tot een eindresultaat te komen. Als fotograaf probeer ik altijd zodanig mijzelf of het bruidspaar te positioneren dat het licht goed is en daardoor zie je soms amper verschil tussen het RAW formaat en de uiteindelijke aangeleverde foto. In bovenstaande foto is slechts een lichte correctie toegepast wat de schaduwen en de kleurintensiteit betreft.

Schermafbeelding 2014-12-01 om 11.02.07

Toch is het fotograferen op RAW formaat een must. Hierdoor heb je een groot bereik in de nabewerking wat betreft het verbeteren van foto’s. In de bovenstaande foto zie je dat het origineel te donker is. Door een nabewerking van het RAW bestand kon de belichting worden aangepast zodat de gezichten goed te zien zijn.

Schermafbeelding 2014-12-01 om 11.08.01

Een bruiloft fotograferen betekent dat je razendsnel moet zijn en anticiperen op wat komen gaat. Nou lukt dat over het algemeen goed. Situaties met tegenlicht blijven echter altijd een uitdaging. Zoals bij bovenstaande foto. Doordat deze op RAW formaat is geschoten is er een dusdanige speelruimte dat het eindresultaat nog steeds een prachtig beeld oplevert.

Conclusie

De nabewerking is een essentieel onderdeel van het in beeld brengen van een bruiloft. Een reportage kenmerkt zich door continue wisselende lichtomstandigheden. Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk speelruimte in de nabewerking is fotografeer ik op RAW formaat. Deze bestanden worden gecorrigeerd en omgezet naar een voor het bruidspaar leesbaar bestandsformaat (zoals JPEG). Tijdens de nabewerking worden lichtniveaus en kleuren aangepast om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen van de bruiloft.

 

Ben je op zoek naar fotograaf om jouw bruiloft vast te leggen? Maak dan nu vrijblijvend een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Comment with Facebook

Comment on site